Benzine of elektrisch? De kosten van elektrisch rijden

Stijgende benzineprijzen, ieder jaar komt er wel een paar cent bij. Ook dat zal in de toekomst niet veranderen… Elektrisch rijden is natuurlijk goed voor het milieu, maar is het ook goed voor de portemonnee? Wat betalen elektrische rijders nu eigenlijk aan kosten?

 

Benzine vs. Elektrisch

Een benzineauto vergelijken met een elektrische auto, de aankoopwaarde kan veel verschillen. Veel mensen willen vaak het goedkoopst uitkomen door een auto met verbrandingsmotor te kopen, maar als we er op lange termijn naar kijken, wat zijn dan de werkelijke kosten van elektrisch rijden? En ben je dan wel goedkoper uit? 

 

Kosten per kilometer benzine & elektrisch

Uiteraard zijn de kosten afhankelijk van een aantal factoren: soort auto, aantal kilometers dat je rijdt, waar je tankt en hoe je rijdt. De gemiddelde kost per kilometer van benzine is ongeveer 12 cent. Wanneer je elektrisch rijdt kost een kilometer tussen de 3 en 7 cent, afhankelijk van de vorm van laden.

Houd natuurlijk ook rekening met de steeds stijgende brandstofprijzen. Nu is het 12 cent, maar dit kan ook zo weer verder stijgen. Elektrisch auto’s blijven zich daarentegen steeds verder ontwikkelen. Ik zou het dus ook niet gek vinden als wij later nóg goedkoper elektrisch kunnen rijden. 

Elektrisch rijden leasen

Wat is het verschil in elektrisch laden?

Elektrisch laden kan op diverse manier en verschilt dan ook in kosten. Wanneer je langzaam aan huis laadt, dan ben je het goedkoopst uit. 1 kilowattuur (kWh) kost ongeveer 22 cent. Daarin maken zonnepanelen op het dak ook verschil. Dan ben je als het ware gratis aan het laden!

Ben je echter vaak onderweg en moet je snelladen bij een tankstation? Dan kost dat meer. Tijd is namelijk geld, want je kunt met snelladen bij vele auto’s binnen 30 minuten van 10% naar 80% batterij gaan. Hier betaal je ongeveer 70 cent per kWh. 

Sta je buiten huis aan een openbare laadpaal, dan betaal je ongeveer 35 cent per kWh. 

 

Kosten van een laadpas

Ook de kosten van een laadpas verschilt per aanbieder. Er zijn 4 verschillende vormen van een laadpas. Aanbieders bieden prijzen met: 

  • Een starttarief
  • Geen starttarief
  • Abonnement
  • Vaste prijs

Een laadpas is nodig om bij laadpalen te kunnen laden, want je kunt er niet betalen met bankpas of creditcard. Het gaat allemaal online.

Zoek de juiste aanbieder voor jou. Er zijn diverse websites die laadpassen vergelijken. De ene pas wel binnen jouw behoeftes, de ander niet; je moet dit zelf even uitzoeken. Geen zorgen, prijzen zijn (ook vooraf het laden) direct zichtbaar. 

 

Hoe vaak moet je opladen?

Voor het elektrisch laden betaal je in feite voor de snelheid van het laden. Hoe langzamer je laadt, hoe goedkoper het is. Nu klinkt 35 tot 70 cent natuurlijk veel, maar een gemiddelde elektrische auto hoef je maar 1 keer in de week op te laden (één nachtje aan huis).

Als je slim bent zoek je eventueel ook een gratis laadpaal op. Er komen nu steeds meer gratis laadpalen bij bedrijven waar jij klant bent. Zit er geen in de buurt? Dan kun je ook op de zaak laden. Grootverbruikers betalen slechts 4 cent per kWh, dus op kantoor laden is extra goedkoop! Wanneer je een aantal keer per week op de zaak oplaadt, dan ben je voor 25.000 kilometer per jaar nog geen 200 euro kwijt! Daar kun je met een benzineauto maar 2 of 3 keer van tanken. Zo bespaar je ontzettend veel kosten met elektrisch rijden.

elektrische laadpaal kosten

Elektrisch rijden is het goedkoopst

Onze goede vrienden van Milieu Centraal wilde nu exact weten welke vorm van rijden het goedkoopst is. Zij berekende de energiekosten voor 12.000 kilometer rijden met een middenklasse auto en kwamen uit op de volgende resultaten:

  • Elektrisch, alleen thuisladen: 440 euro
  • Elektrisch, mix van thuis-, publiek- en snelladen: 620 euro
  • Elektrisch, alleen publiek laden: 800 euro
  • Diesel: 930 euro
  • Benzine: 1425 euro

Ook wanneer overige kosten van elektrisch rijden zoals afschrijving, onderhoud, verzekering, en belasting over een periode van 5 jaar worden meegerekend, is een elektrische middenklassenauto (met een mix van laden) volgens Milieu Centraal goedkoper dan de benzineauto: 530 euro versus 697 euro per maand. Een ongelofelijk verschil.

 

Elektrische auto zakelijk leasen

Aangezien elektrische auto’s veel goedkoper zijn dan benzineauto’s is het zakelijk een logische stap om elektrisch te leasen, zeker wanneer er laadpalen op kantoor staan. Ook de maandelijkse kosten voor het rijden van een auto verlagen enorm wanneer je de beste deal pakt. Schakel hiervoor een lease intermediaire in.

Een lease intermediaire regelt zakelijke autolease van A tot Z. Daarbij vragen ze diverse offertes op en kijken naar de beste deal en voorwaarden. Hulp inschakelen? Bel naar 06 588 42 432 of mail naar raymond@autoleasevisie.nl. Ik help jouw bedrijf verder op weg!

Categorieën

Onderwerpen

Neem contact op

Meer weten of een gesprek aanvragen? Zet de eerste stap richting uw nieuwe lease auto.

Telefoonnummer:

06-58842432

[vfb id=1]

Adres

Molemansstraat 38 , 7561 BE Deurningen

Bereikbaarheid

Maandag t/m vrijdag: 9:00 – 18:00